tiistai 8. tammikuuta 2019

Arki




Ihmiselämästä suurin osa on sitä ihan tavallista arkea. Välillä kuulee että joku elää pelkille viikonlopuille tai että viikon parhaimmat päivät ovat perjantai-ilta, lauantai ja sunnuntai. Vapaapäivät ovat toki omastakin mielestä tärkeitä mutta yhtä lailla se arkikin. Eihän vapaapäivät tai lomat edes tuntuisi miltään jos niiden molemmin puolin ei olisi sitä tavallista, usein kiireistä, aikataulutettua ja toisaalta välillä tosi tylsääkin arkea.

Vaikka itse elelenkin vielä tietyllä tavalla melko leppoisaa arkea kun olen lasten kanssa kotona, niin rytmittävät silti kerhoilut, ulkoilut, ruokailut, unet, leikit ja kotityöt sekä myöskin omat opintoni ym. meidän arkea todella tiiviisti. Haasteita ja aikataulutusta on kuitenkin sitten taas rutkasti enemmän kun työt astuvat kuvioihin.

Pidän itse siitä että arjessa on selkeä rytmitys ja lomalla annan suosiolla rytmin hiukan valua - se tekee hyvää niin mielelle kuin kehollekkin ja eivät lapsetkaan pistä pahakseen kunhan tietyt rutiinit säilyvät.

Välillä tuntuu että arki on monenlaista tasapainoilua ja siitä pohdinkin, että tosiaan siinä omassa unelmakartassani kaikki toiveet ja tavoitteet tälle vuodelle tuntuivat tavalla tai toisella liittyvän arjen hyvinvointiin ja siihen kuinka löytää tasapaino kaikelle. "Jos ois helppoo, kaikki tekis niin" laulaa Elastinen kappaleessaan Eteen ja Ylös ja tää kappale on ihan alusta alkaen sykähdyttänyt mua sanomallaan ja voimallaan. Ajoittaisesta arjen kiikkulautameiningistä ja haasteista huolimatta uskon positiiviseen ja siihen, että kun itse antaa omastaan ja jakaa positiivisuutta myös muille niin se ei lopu vaan kasvaa ja lisääntyy.



Arjen hyvinvointia ja tasapainoa toivon erityisesti lepoon ja yöuniin mutta myöskin yhtälailla oman ajan/opiskelun/perheen/tulevaisuudessa työn rytmityksiin. Toivoisin että arki olisi mahdollisimman "säästeliästä" monelta eri näkökulmalta, esimerkiksi ettei se kuormittaisi henkisesti tai fyysisesti liikaa vaan asiat olisivat tasapainossa. Aina tulee tietysti hetkiä kun on raskaampaa mutta sen vastapainoksi toivonkin sitten rentoumista sopivassa suhteessa myös sielä arjen pyörityksessä. Omasta arjestaan kannattaa pyrkiä tekemään itselleen mieleistä ja ennenkaikkea karsia sieltä mahdollisuuksien mukaan itselle tarpeettomia tai turhaa energiaa vieviä asioita.

Millaiseksi sä koet sun arjen? Saatko sä arkeen voimaa musiikista tai jostain biiseistä? Itseäni hyvin sanoitetut ja rytmitetyt biisit puhuttelevat suuresti ja avaavat monenlaisia tunteiden kirjoja. Lukion musiikinopettajani sanoi jotenkin niin, että musiikki ei ole hyvää jos se ei tunnu sydämessä asti. Tää kolahti jo silloin ja pitää mielestäni paikkansa edelleen. Kiitos Elastiselle tuosta oman arjen voimabiisistä. 😊


"Mul ei ollu mitään muut ku mahdollisuus
Ja tieto siitä että mitä tahdon voin saavuttaa
Koval duunil asiat vaan onnistuu
Kokeillaan ja sit taas noustaan jos kaadutaan
Hanskat ei tipahda periks ei anneta
Ne sanoo: et pysty, et voi, ei kannata
Mun korvissa se kaikki kuulostaa haasteelt
Ne saa luun kurkkuunsa, kun tulosta taas teen
Jatkan jaksan vaikka väkisin
Jos ois helppoo, kaikki tekis niin
Mus on voima, jota en voi vaimentaa
Pusken täysii aina vaan 
Mun ei täydy vaan mä saan 

Katse eteen ja suupielet ylöspäin 
teen vastoinkäymisistä voimaa 
Katse eteen ja suupielet ylöspäin 
Antaa tulla, kestän kyllä, periks en tuu antamaan

Murehtiminen ei takas eilistä tuo (ei tuo ei tuo) ja huominenkin tulee vaan jos selvitään Tänään mun pahin vastukseni kattoo peilistä mua (peilistä mua mua mua mua) 
Se haastaa ja aina pyrkii mun pään kääntämään 
Hakenu näkemystä mun meininkiini taas monacon vipeistä slummeihin keniaan 
Kaiken sen jälkeen oon vaan positiivisempi Asenne ratkasee, oon nähny omin silmin senki Aitoo iloo vaikkei ympäril oo muut ku pahaa ja toiset taas niin köyhii et ei niil oo muut ku rahaa
Alotan ittestäni, korjaan mun mielen nostan mun katseen ja mun suupielet

Katse eteen ja suupielet ylöspäin
teen vastoinkäymisistä voimaa..." 


Lisää hyvinvointia ja haaveilua arkeesi 😘🤗

-Rosa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti